Zleć sprawdzenie geometrii pojazdu, gdy:
Dlaczego geometria pojazdu jest taka ważna?
Geometria
kół może wpływać na zużycie i uszkodzenia opon. Właściwa geometria
pojazdu ma na celu zminimalizowanie zużycia i liczby uszkodzeń opon oraz
podniesienie komfortu jazdy kierowcy i pasażerów. Właściwa geometria 4 kół pojazdu obniża zużycie ogumienia, pomaga zwiększyć trwałość i osiągi
opon oraz zwiększa oszczędności paliwa. Poprzez ograniczenie problemów z
kierowaniem i zachowaniem właściwego toru jazdy, geometria pojazdu
poprawia także precyzję kierowania pojazdem i bezpieczeństwo jazdy.
Skąd bierze się niewłaściwa geometria?
Zmiana
geometrii kół pojazdu może być spowodowana uderzeniem kołami w
krawężnik bądź wjechaniem z dużą prędkością w dziurę w jezdni. Zdarzenia
poważniejsze, takie jak wypadki mogą spowodować rozregulowanie geometrii pojazdu. Naprawy zawieszenia i układu kierowniczego mają
również wpływ na zmianę geometrii. Przy niewłaściwej geometrii kół może
występować szybkie zużycie na krawędzi opon, które może wpływać na
precyzję kierowania pojazdem. Oczywiście, oznacza to, że będziesz musiał
wymienić opony wcześniej, niż się tego spodziewałeś.
Niewielkie rozregulowanie wystarczy, aby spowodować problemy.
Celem regulacji geometrii kół jest zapewnienie maksymalnej przyczepności pojazdu i trwałości ogumienia.
Główne powody, dla których powinieneś zadbać o geometrię pojazdu:
Jak przeprowadza się regulację geometrii?
Regulacja
geometrii polega na ustawianiu właściwego kąta pochylenia i
równoległości kół. Przeprowadza się regulację trzech zasadniczych kątów:
kąta pochylenia kół, kąta zbieżności kół i kąta pochylenia sworznia
zwrotnicy.
Kąt pochylenia kół
Kąt pochylenia jest
kątem odchylenia od pionu koła widzianego od przodu pojazdu. Nadmierne
pochylenie powoduje nierównomierne zużycie opon.
Dodatni kąt
pochylenia jest wtedy, gdy góra koła odchyla się od pojazdu. Zbyt duży
kąt dodatni spowoduje zużycie zewnętrznej strony czoła opony.
Ujemny
kąt pochylenia jest wtedy, gdy góra koła pochyla w kierunku pojazdu.
Zbyt duży kąt ujemny spowoduje zużycie wewnętrznej strony czoła opony.
Kąt
pochylenia jest ustalany tak, aby koła pojazdu podczas skrętu
przylegały płasko do podłoża. Jeżeli różnica między kątami pochylenia kół na przedniej osi jest duża, pojazd będzie miał tendencję do ostrego
ściągania w jedną stronę.
Zbieżność kół
Zbieżność
kół jest różnicą odległości między przodem, a tyłem kół na osi. Kąt
zbieżności wpływa na zachowanie pojazdu podczas pokonywania zakrętów.
Zbieżność
występuje wtedy, gdy odległość między kołami na osi z przodu jest
mniejsza niż z tyłu. Zbieżność powoduje podsterowność podczas wchodzenia
w zakręt. Zbyt duża zbieżność będzie się objawiać zużyciem bieżnika
rozpoczynającym się od zewnętrznych krawędzi.
W urządzeniach 3D firmy John
Bean to nie pozioma jest płaszczyzną odniesienia, lecz pomiar wykonywany
jest we wszystkich trzech płaszczyznach (trójwymiarowo). Urządzenia są
kompatybilne ze stabilnym lub ruchomym wspornikiem kamery. Kompensacja
bicia obręczy nie jest konieczna. Zamiast tego pojazd jest umiejscawiany
(przesuwany w przód i w tył). Powoduje to skrócenie czasu obsługi.
Urządzenia pomiarowe firmy John Bean wyróżniają się najkrótszą drogą
pozycjonowania.
Urządzenie przeznaczone jest również dla pojazdów, których nie można podnosić podczas wykonywania pomiarów.
Urządzenie John Bean 3D wyróżnia: